Stapje voor stapje grote impact maken
Met haar bedrijf GiantLeaps helpt Laura Heerema de horeca te verduurzamen. Naast project gebaseerd advieswerk, heeft de onderneming een online tool ontwikkeld waarbij restaurants aan de hand van hun inkoopgegevens een nauwkeurige scan krijgen van hun klimaatimpact. En de handvatten om deze impact meetbaar terug te dringen. Voor haar inzet werd Laura onlangs beloond met een plaats in de ‘Duurzame Jonge 100’. De lijst met 100 koplopers onder 32 op het gebied van duurzaamheid. In 2018 won ze met GiantLeaps het PwC Social Impact Lab.
Kleine verandering, grote impact
“Een derde van alle door mensen veroorzaakte broeikasgassen zijn toe te rekenen aan de voedselindustrie. Als je bedenkt dat de wereldbevolking de komende jaren stijgt naar 10 miljard mensen en er door een algemeen stijgende welvaart meer geconsumeerd gaat worden, is het niet moeilijk om te zien dat we in een onhoudbare situatie zitten. Er moeten op grote schaal veranderingen komen als we iedereen genoeg willen laten eten op een manier die de planeet en het klimaat ook nog aankunnen. Dat klinkt als een onmogelijk grote sprong. GiantLeaps laat zien dat je juist met kleine veranderingen enorm resultaat kan bereiken. Bijna iedereen maakt meerdere keren per dag een keuze wat je eet, dat maakt eten zo’n krachtig middel om positieve impact te hebben.”